Piękne zęby są marzeniem każdego. Ideałem wydają się te śnieżnobiałe, które widzimy często w reklamach, czy na okładkach gazet. Pomimo tego, że nie jest to naturalny wygląd zębów, chcemy by i nasze były bielsze. Jednak kolor nie jest jedynym warunkiem pięknych zębów. Bardzo ważne jest to by były proste. Krzywy zgryz to problem nie tylko estetyczny!

Przyczyny występowania krzywego zgryzu

Krzywy zgryz jest powodowany przez wiele czynników. Może być skutkiem chorób matki podczas ciąży lub jej nieodpowiedniego zachowania w trakcie jej przebiegu – na przykład palenia papierosów. Krzywe zęby mogą też być następstwem nadużywania smoczka oraz picia z niewłaściwych butelek w dzieciństwie. Zęby mogą skrzywić się też w dorosłym życiu, na przykład jako skutek urazu.

Krzywy zgryz – problem nie tylko estetyczny

O prostym zgryzie mówimy wtedy, gdy zęby górnej szczęki stykają się z zębami dolnej szczęki. Wielu z nas marzy o prostych zębach, głównie z powodów estetycznych, jednak warto o nie zadbać nie tylko dlatego. Zły zgryz może być przyczyną migren, szumu w uszach czy problemów z równowagą. Zęby poprzez nachodzenie na siebie przyczyniają się do rozwoju próchnic oraz paradontozy.

Nieprawidłowy zgryz może więc być przyczyną całkowitego wyniszczenia zębów. Nie należy zapominać o głównej funkcji zębów, czyli o gryzieniu, z którym mogą mieć problem te osoby, które mają je krzywe. Prowadzi to do problemów układu pokarmowego oraz może być przyczyną zadławienia. Nie jest więc wskazane bagatelizowanie tego problemu. Najlepiej po prostu zapobiegać jego powstawaniu poprzez stosowanie odpowiednich butelek dla dziecka, ograniczanie smoczka i pilnowanie by pociecha nie ssała kciuka. Jeżeli jednak u dziecka wystąpi już problem z krzywym zgryzem, warto od początku z nim walczyć.

Krzywy zgryz – leczenie

Najpopularniejszym sposobem prostowania krzywych zębów jest oczywiście noszenie aparatu ortodontycznego. Jest bardzo skuteczną metodą, mimo to nie każdy chce się na nią zdecydować, głównie ze względów estetycznych oraz tego, że taki aparat można nosić nawet 2 lata. Duża część osób dorosłych, nie chce lub nie może sobie pozwolić na tak drastyczną zmianę wyglądu ze względu na pracę. Stały aparat jest też dość kosztowny i może powodować ból zębów i dyskomfort. Są jednak inne sposoby na prostowanie krzywego zgryzu, na przykład dekortykacja przyzębienia metodą Piezocision.

Dekortykacja przyzębienia metodą Piezocision – na czym polega?

Piezocision jest techniką wykonywania dekortykacji przyzębia przy użyciu ultradźwięków. Wywodzi się z Francji. Zabieg jest przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym. Najpierw dentysta nakłada specjalny aparat. Metoda ta polega na nacięciu falami ultradźwięków, przy użyciu specjalnego urządzenia, wyrostków zębodołowych, co powoduje przesuwanie się zębów oraz samoleczenie się szczęki. Nasz organizm zostaje pobudzony do regeneracji.

Ultradźwięki nie uszkadzają tkanek miękkich ani naczyń krwionośnych. Nacięcia nie zostawiają po sobie wyraźnego śladu. Jeden zabieg trwa 20 minut, ale całe leczenie składa się z kilku wizyt, najczęściej cały proces prostowania zębów tą metodą trwa kilka miesięcy. Czas leczenia zależy oczywiście od indywidualnych potrzeb pacjenta oraz tego, jak zaawansowana jest jego wada – w skrajnych przypadkach może potrwać rok. Zabiegi Piezocision są dość nowoczesną metodą leczenia wad zgryzu, wykonywane również w Polsce, m.in. w klinice Smile Design Clinic.

Zalety metody Piezocision

• Jest nawet czterokrotnie szybszą metodą leczenia niż aparat.
    • Tkanki miękkie nie ulegają zniszczeniu.
    • Jest to metoda tańsza od aparatu ortodontycznego.
    • Zabieg ma małą inwazyjność.
    • Mogą z niego korzystać pacjenci o małej i dużej wadzie zgryzu.
    • Jest dostępny dla osób w każdym wieku.

• iStock_000021015637_XXXLarge