Endodoncja, czyli dział stomatologii zajmujący się rozpoznawaniem i leczeniem chorób miazgi zęba i tkanek okołowierzchołkowych swoją podstawę ma w leczeniu kanałowym. Dzięki tej dziedzinie możemy wyleczyć nieodwracalne zapalenie miazgi zęba. W leczeniu kanałowym coraz częściej wykorzystuje się mikroskopy – w jaki sposób pomagają w zabiegu?

Skuteczność leczenia kanałowego

Leczenie kanałowe jest przeprowadzane z użyciem znieczulenia miejscowego. Jest więc zabiegiem bezbolesnym dla pacjenta, a przede wszystkim – bezpiecznym i skutecznym. Zabieg jest dość czasochłonny, cały proces może trwać nawet około dwóch godzin. Endodonta rozpoczyna działanie od otwarcia korony zęba i usunięcia martwej lub żywej miazgi. Całkowite usunięcie nerwu z kanału korzeniowego i oczyszczenie zęba z toksyn bakteryjnych podyktowane jest koniecznością pomiaru długości i opracowania kanałów zęba. Następnie lekarz osusza kanały i wypełnia je poprzez zamknięcie światła w kanale gutaperką. Dzięki temu zapobiega się przenikaniu bakterii. Na koniec wypełnia się ząb materiałami, aby wykończyć efekt.

Leczenie kanałowe z użyciem mikroskopu

Dzięki użyciu mikroskopu, podczas leczenia kanałowego lekarz może dokładnie zobaczyć całą komorę zęba oraz jego kanały. Dzięki temu oczyszczenie i opracowanie kanału będzie przeprowadzone w sposób jeszcze bardziej dokładny i precyzyjny.Zmniejsza się tym samym ryzyko wystąpienia ewentualnych powikłań. Metoda jest przydatna zwłaszcza w przypadkach niemożliwych do wyleczenia tradycyjnymi sposobami – np. przy nietypowej anatomii zęba, wąskich, zakrzywionych i zarośniętych kanałach. Z perspektywy pacjenta tradycyjne leczenie kanałowe nie różni się w znaczny sposób od tego z użyciem mikroskopu. Po otwarciu zęba lekarz ma wgląd do jego wnętrza, całość widzi on dzięki mikroskopowi, który zawieszony jest nad głową pacjenta. Użycie mikroskopu znacznie zwiększa komfort pracy stomatologa. Jest to jedyne wyjście w przypadkach złamania narzędzia endodontycznego, przebicia ściany zęba lub nieodnalezienia dodatkowych kanałów przy tradycyjnej metodzie. Mikroskop zwiększa szanse na skuteczne wyleczenie zęba dzięki czemu początkowo mocno zniszczone zęby mogą służyć pacjentowi jeszcze przez wiele lat. Możliwość leczenia endodontycznego z użyciem mikroskopu daje pacjentom klinika stomatologiczna Smile Design Clinic. Możemy tutaj podjąć leczenie zębów posiadających od jednego do czterech kanałów, a także po źle wykonanym poprzednim zabiegu kanałowym.

Wskazania i przeciwwskazania

Do leczenia kanałowego kwalifikują się pacjenci z różnymi stanami zapalnymi zęba. Przede wszystkim, jest to bardzo głęboki ubytek próchniczy, zapalenie miazgi, zgorzel lub martwica miazgi oraz zmiany okołowierzchołkowe. Leczenie kanałowe musi zostać podjęte ponownie, gdy u pacjenta uprzednio źle leczono ząb za pomocą tej metody. Zabieg znajduje także zastosowanie przy zranieniach miazgi powstałych w wyniku urazów.

Jedynymi przeciwwskazaniami leczenia kanałowego są choroby układu sercowo-naczyniowego, zaburzenia endokrynologiczne oraz choroby serca, nerek, stawów.