Znieczulenie gazem znieczulającym | Smile Design Clinic

Panicznie boisz się dentystów? Twoje dziecko źle znosi ból podczas zabiegów dentystycznych? A może chcesz po prostu czuć się komfortowo podczas leczenia zębów? Jeśli na choć jedno pytanie odpowiedziałeś twierdząco, oznacza to, że zabieg sedacji wziewnej jest idealnie dopasowany do twoich potrzeb. Dzięki działaniu gazu rozweselającego raz na zawsze wyleczysz siebie lub pociechę z dentofobii, zapominając o bólu przy borowaniu czy leczeniu kanałowym. Ta powszechnie znana metoda znieczulania pacjentów jest niezwykle bezpieczna i skuteczna. Przyjrzyjmy się bliżej schematowi działania gazu rozweselającego.

Przygotowanie do sedacji wziewnej

Osoby, które chcą poddać się uspokajającemu działaniu gazu rozweselającego nie powinny jeść co najmniej 2 godziny przed zabiegiem ani pić alkoholu w dniu kuracji. Niewskazanie jest zakładanie ciasnych ubrań. Trzeba również pamiętać, że prowadzenie samochodu jest możliwe dopiero po 30 minutach od zakończenia podawania gazu.

Jak działa gaz rozweselający?

Korzystanie z tej metody znieczulania ma długą historię. Gaz rozweselający na bazie podtlenku azotu był już bowiem testowany w 1774 roku przez angielskiego chemika, Humprey’a Davy’ego. Dzięki odkryciu przeciwbólowych właściwości tego gazu zaczęto używać go podczas zabiegu sedacji wziewnej.

Pacjentom nie podaje się czystego podtlenku azotu, ponieważ mogłoby to spowodować utratę przytomności. Dlatego też lekarze stosują 70% mieszaninę tego gazu z tlenem, aby zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa. Ciekawostką jest fakt, że dokładny mechanizm działania gazu rozweselającego nie jest do końca znany. Zaobserwowano natomiast, że wywołuje on uczucie lekkiego oszołomienia, uwalnia od bólu oraz odpręża. Istnieje również możliwość odczuwania przez pacjenta euforii, a w niektórych przypadkach doświadcza się niezwykłych wrażeń słuchowych, jak i wizualnych. Nie jest to jednak niebezpieczne i nie wpływa w żaden sposób na funkcjonowanie ośrodka pamięci, dzięki czemu osoba leczona zachowuje świadomość i zdolność koncentracji.

Wskazania do zastosowania gazu rozweselającego

Terapia znieczulająca gazem rozweselającym jest dedykowana dla osób z silnym lękiem przed jakimkolwiek leczeniem lub znieczulaniem w formie zastrzyku zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Pacjenci z nadpobudliwością nerwową, odruchem wymiotnym, padaczką, astmą albo hemofilią także mogą poddać się sedacji wziewnej. Długie zabiegi protetyczne czy chirurgiczne także kwalifikują do skorzystania z tego rodzaju znieczulenia.

Przeciwwskazania do zabiegu sedacji wziewnej

• wiek poniżej 5. roku życia
    • I trymestr ciąży
    • choroby psychiczne